syurga ku

syurga ku
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, January 14, 2011

muhasabah jap diri ni bila...


HATI WANITA TERLETAK PADA MULUTNYA

Secebis bicara pada ae Jumaat yang ceria 14 januari 2011 bersamaan 9 Safar 1432 Hijrah..
Celupar,cabul,cemburu,cincai,cerewet,comot,cuai & caci adalah lapan perkataan ini memang blh mbuatkan wanita menjadi gerun gelabah & geram. Tapi bagi kaum adam mereka hanya tersengih mampu. Ternyata ayat2 diatas bukan nya ayat2 cinta malah ini adalah 8 pandangan negatif yg melambangkan keperibadian Muslimah yang lemah akhlaknya...Saya xkata saya terlampau alim dan baik mybe saya jugak ada terselit dalam kategori diatas..Masyaallah nauzubillah...Nawaitu berubah itu adalah yang terbaik..Insyaallah..
Memang betul tidak guna berwajah cantik tapi peribadi comot, dan jika begitu biarlah wajah comot asalkan berperibadi mulia namun belum tentu yang comot itu mulia kan?..
Untuk kaum Adam juga hatta suami saya juga bayangkan jikalau perkara ini ada dalam diri wanita disisi anda...Aduhai...hendak ditegur serba salah, tetapi jika tidak ditegur kelak hati sendiri yg parah namun apabila di diamkan selagi itulah hati menjadi semakin parah..Buat En aya pengharapan si isteri sgt2 la tinggi jikalau saya seperti diatas anda tegurla saya, nasihati la saya juga pukuli saya andaikata saya salah kerana syurga saya terletak ditelapak kaki anda..

Berbalik pada hakikat sememmangnya wanita itu insan yang sgt mudah lupa & lalai.Ada juga masa2 tertentu mungkin juga kerana keadaan sekeliling yg mbuatkan wanita mpunyai salah satu drp ciri2 diatas tpi INGATLAH wanita yg solehah itu lbh baik drp 1000 org lelaki yg soleh..

Kaum Adam mempunyai ego mereka sendiri.mereka x suka dicabar terutama oleh wanita.Namun wanita jugak mempunyai ego..siapa yg blh mengawal ego, id & superego wanita? So JANGAN CABAR SUAMI..

CABUL tentunya nagkara mulut yg suka ckp lepas hingga xde perasaan malu. mmg payah nak mengawal diri sedangkan ada shj hal disekitar cepat shj mbuat wanita rasanak marah, melenting hingga bcakap celupar sedangkan itu bukanlah perangai wanita sejati ; yg didlm nya da iman yg dihatinya ada akhlak terpuji..

NAMUN INGATLAH PESAN ORG TUA UNTUK MEMBENTUK BIBIR YANG MENAWAN UCAPKAN KATA2 KEBAIKAN & UTK MENDAPATKAN TUBUH YG INDAH BERJALANLAH DGN SEGALA ILMU PENGETAHUAN.

Bayangkan pula seorang wanita cantik tetapi comot dgn penampilannya yg selekeh cth isteri kuar rumah berdandan dan nampak comel tp jika di rumah bkeadaan comot. Si suami pula dikelilingi wanita cantik di tempat kerja maka timbullah perasaan cemburu hingga wujud perasaan terkongkong. Kata pepatah UNTUK MENDAPATKAN MATA YG INDAH CARILAH KEBAIKAN PD SETIAP ORG YG ANDA JUMPAI..

Kaum Adam terpikat dgn sifat keibuan, lemah lembut, mengambil berat & penuh kasih syg. Wajah keibuan mampu mbuatkan lelaki rasa tentera ketika sedang stress, cemas, gelisah & senang hati ketika mahu bermanja. Bak kata ulama "HATI WANITA TERLETAK PADA MULUTNYA"

Kepada yg bergelar wanita dan juga pada diri saya juga yang taat akan suaminya selalulah berinagt...

Semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kpd suaminya & dia tidak lupa menjaga sembahyang serta puasanya..

No comments:

Post a Comment