syurga ku

syurga ku
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, September 03, 2012

raya pertama kami


pagi raya bangun awal...apa aku carik???

penyapu..

aku nak sapu sampah dulu..habuk2..angkat tilam bantal kerahkan bebudak bangun cepat.sembahyang raya..aku nak setat kemas umh..sementara tgu turn msuk blik air..laki aku dh bgun pepagi terus masuk toilet..

kul 830 pagi masjid dah mula sembahyang raya..dorang sume dh g cop tempat dgr kutbah raya..tgal je la beberapa kerat kat umah termasuk aku..time ni la aku ligat nak siapkan anak2 pulak..siap kan dirik sendirik lagi..kang laki aku balik ngan pkai sua tido mampus aku kene bleter..

tungtangtungtanggg......

 

DONE..

dlm kul 9lebih dorang balik dr masjid..time ni ada yg duk msuk dapur carik mknan.ada yg duk sembang kat luar..ada yg baring ngadap tv..aku?? duk dlm blik tgu laki aku masuk...konon nak salam aya..nak salam kat luar kang hover..malu..kang nak kiss2 kang segan...dlm bilik mintak ampun tp blh salam smula kalo salam poyo2.....

xlama..dia masuk cabut songkok..aku tgah duk dpn cemin dandan sikat rambut..tudung xsauk pun lagi...time ni ngan zarra..ryan dh men kat luar ngan sepupu aku..


terus je cam ntah pape...aku ckp..

ehhh cepat la nak salam raya ni...ang byk wat bini marah cepat mintak ampun..baru ai follow...
dia sengih..tapi xde la smpai mcm tu..saje gurau ngan dia.. aku jgak yg ulurkan tgan mintak ampun..time ni xde nak snap2 pict pun sbb dlm blik ada nye zarra sorang..xkan nak suh dia..xpyh..rahsia sendiri....tettttttt.......

DONE...

kami kat dlm bilik dgr kmie ckp dr luar..cepat2 sume berkumpul nak salam raya..nak cakap sikit..mane akak? abg amit? cik ar ?... akak tu mama aku sbb dia paling tua dlm 10 bradik..opsss kakak ke 2 tua lepas kabang..

aku bila dh dgr kmie ckp camtu trus la kene kan tudung baru kuar bilik ngan en aya blaka2...tgok2 sume dh amik tempat.buat bulatan dr kecik smpai yg besar..umh kg kami ni tmpat kitaorg berkumpul..mmg luas..so xde msalah..rumah pusaka..rumah aku membesar masa time kecik2...



ok seisi ucapan raya bg sume wakil korge dimulai ngan abah aku..tp xlepas..sebak...korge cik ar amik alih..Done..turning ke abah balik..xdpt lagik..sebak..tehlan..poksu...ayahteh....suami aku en aya wakil anak sedara paling besau..tp xnak..sebak...ceitttt !!! then mama last wakil kpd abah smula...

DONE....

mula gerak dr depan nak salam raya sampai penghujung..sambil ulur duit raya masing2 kpd bebudak...

pastu seisi bergambau ikut family msing2...

dimulai dgn:-

korge mama..
memula pot bergambau disini mbelakangkan tingkap.
tp sbb pantulan cahaya, so gmbar byk jadik xlawa..
so posisi ditukarkan kat sini

ejas sofa je sikit...space xbyk bila kat sini..tp xpe la.
time ni xcukup korum.ada 2 beradik aku lagi xde.
masing2 turn umh maktua

 nih korge cik ar pulak..
anak branak cukup korum + maktua pun join skali

 ni korge makteh
anak branak pun cukup

ni korge maksu
pun cukup korum

korge tehlan
pun ada xcukup korum.

ni angah wakil tuan umh kat kg..

dia ni xwajib pun ada dlm gambau pun xpe..
tugas dia tgkap gambau org je

Lepas dh snap pict family...kitaorg snap pulakpict sume skali..rangkum jadik 1..posisi ngadap ke bilik aku..tu pun xbrape nak susun cantik...emm lantok..at least ada kengan raya 2012..ni pun masih ramai yg xde..

anak cucu cicit Dasimah Chik
Raya 2012

Lepas dh selesai edisi bergambau, decide nak g lawat kubur..cam bese tahlil selalu je smpai kubur baru baca kat sana.kali ni decide tahlil siap2 kat umh then smpai sana siram air ngan kemas sikit2 kubur arwah.sbb panas terik..time ni aku pun sua air 1 jug utk arwah ayah mertua kat kuantan..buat sekali gus..

edisi tahlil beramai2..
pompuan duk nyorok kat tepi meja tuh..



DONE..

bebudak bila dh dpt duit raya ni lah time nak tgok ko dpt brape aku dpt brape..cam anak aku xtau apa2..dapat trus msuk beg aku, terus ngadap poker. 

 
time ni nak snap pict dia pun marah..
ni senyum kene paksa.
hati kuat nak men

 ni pun sama..kene umpan baru nak gambau
tudung aku beli ntah mane dia campak.xmoh pakai

 
ni sepapat aku..dia suka nyakat dlm diam..
 
ni pakar diet international....dia kuat nyakat jgak.serang dlm diam.
time ni nak turun g kubur tp dan lg nyakat.
akak, berat kwani dh nek...listdown mknan yg blh diambil
hehheeeheh
 
aku pun apa lagi..sblm btolak ke kontan, edisi bergambau family pun bermula..




 
Pastu dorang turun nek kete nak ziarah kubur then terus ziarah umh sedara mara dekat2.aku pun gerak ke kontan..

 kat beserah..amik angin luar..kat dlm bahang panas sgt...

lepas dh duk kat beserah dlm 2-3 jam aku gerak ke umh kg jawa korge sblh arwah ayah suami aku..umh mbah..pastu aku beraya plak umh pengasuh anak2 aku kat cenderawasih indah..

ni merenung jauh takut aku anta umh mama zie dia..padahal nak g beraya je pun..
dia mmg alegik bila lalu area c2..dh besau makin cedik. ni kai tudung pun paksa yg banyak..

ni anak pengasuh aku paling bongsu..kakak Fina.
Zarra time ni suka + nak nangis..
xdan 10 minit tudung dh campok bwh kusi....

singgah jap kubur. Lepas tu kitaorg balik semula Pekan....

Raya ke 2 bersambung..















No comments:

Post a Comment