syurga ku

syurga ku
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, July 15, 2013

ramadhan ke 3,4,5....


Jumaat dah jatuh ae ke 3 kita berpuasa..mcm bese smpai umah awal..kali ni aku dh planning siap2..nak masak utk juadah berbuka..1st step masuk dapur aku kuar kan ikan, ayam dr freezer dulu.rendam ngan air kasik lembut. then aku kuarkan sunkist ngan epal hijau lebih 1st pose kelmarin..aku nak buat air buah2an.epal tu actually nye dh lebam2 dh sbb tu stok sblm pose lagi tp syg nak buang so aku operate skali cmpur dlm blend..xtau la rasa apa tp aku suka je mencuba..paling busuk pun berak2 je kang lepas minum kan...huhuhuhuuu...

 ok camnih upernya..blender haku ni serba serbi blh..3in 1..muhahahah..ni la aku wat blend lada, blend air buah,blend bubur.arr mcm2 lagik..ni blend hadiah kahwin.dh pecah2 dh pun tp xpe janji blh guna, aku go on..

 uper dr atas camni le.biji2 epal tu aku xbuang.pengotor tmbah pemalas.. xpe bedal.gula aku dh isi 7sudu teh kat bwh tuh.

 hokey taruk kan air sejuk kasik penuh camni..perghhh nikmat nyer..

 pusingggg...ttttrrrrrrrrrr.......tttttrrrrrrrr......  sopak dh..punya la kuat masak..kihkihkihkihhh

 penunggu setia aku yg sorang ni lex je nengok raksasa mengamuk..dia xnangis pun cuma terkasima je apbenda la yer dlm kepala dia..tp if dia dh bosan apa susah aku sua kan je cawan pinggan plastik kaler2 tu, ha diam la dia.

 taraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa......siap !!! xdan simpan utk esok, licin kauu

 ok poses kedua aku blend lada pulak.terer kan mesin ni.bijak pun bijak.mula aku wat air dulu xkasik pedas baru aku blend lada plak..kihkihkihkihhhh

 sambil tgah blend, en aya hulurkan sebungkus santan..aku planning nak wat kari ayam je.laki aku suka ngan kari..

dah siap..kari ayam kami. bowl ni aku dpt free masa g besday party anak kwn en aya kat tanah putih.abg emir.sapa yg dtg sume akan dpt dr tuan umh.untung kan..terbalik plak patut org dtg yg bg adiah ke anak, ni dia plk bg adiah ke tetamu...bayangkan bukan nya skit org mai,alhamdulillah rezeki..

 ni bahan2 pun lebih2 dr 1st berbuka ramai2 aetu.aku guna pakai semula..umh aku yg mkn sayur aku je pun.3org lagi xde sentuh..laki aku? nama je suka berkebun mcm2 sayur tp mkn pun pilih2..yg 2 org lg tu pun sama plih2 jgak tp carrot mmg hantu.

 ni jgak ikan lbih aetu..pndek kata sume lebihan je yg ada dlm freezer..ikan selar goreng kunyit je pun..

 ok dh siap utk berbuka..alhamdulillah walaupun xberapa tapi cukup mengenyangkan kami sekeluarga..en aya 3kali tmbah i tell u..penangan kari yg pedas mlm tuh tau tmbah plak air buah yg pior !!

berbuka ae ke 4 (sabtu)

ae ke 4 mmg dh plan awal2 dh..nak buka umh maktua sbb adik ipar dr kl balik so lagi la meriah.cuma anak buah je xde blik umh ex biras aku..dorang nak wat bakar2 ikan kat blakang.ptg tu aku lepak jap umh maktua then blik umh mama nak mandi2 solat..time ni en aya ot kul 2-7ptg..

tp bila dh lepak umh mama, nak blik tuh bercinta plak.tambah kesian ngan abah aku suh berbuka kat umh dia padahal aku dh janji ngan maktua dulu.alahai camne nak ckp ni.dh la adik aku xde buka pose umh kakak bini dia..sian2...last2 kul 645 aku nekad kuar jgak nak ckp xsmpai hati.tp mujur abah aku paham..nak ubat kesedihan aku ckp esok sy berbuka umh mama pulak..ok abah aku angguk dlm kelam..

sampai2 umh maktua mmg malu giler ar.dh la lambat dtg, xbwk apa2, tolong pun x.masuk2 je dh siap terhidang molek dpn tv umah.masyaallah....maseh korang..




  • pucuk selembut 
  • cencaru goreng sumbat lada
  • ikan talapia masak lemak
  • ikan bilis pedas
  • sayur kangkung
  • sambal tempoyak
  • murtabak / samosa
  • air cincau
alhamdulillah......

Berbuka ae ke 5 (ahad)

tunaikan kewajipan 1st day berbuka umah mak ayh sendiri..1ae lepak umh je..en aya mcm bese g wat kabinet dapur utk mak dia..duk ketuk2 kat poach umah...aku ngan byqa just duk santai2 tgok tv.penat badan seharian wat keje umah..kul 530 ada UAI kat masjid cenderawasih..en aya blik umah lepak..kitaorg pun tido ramai2 sementara ptg nak g tgok UIA terus g umh mama.cadangnya..alih2 syok tido, dia kejut aku "abg g dulu, jumpa umh mama kang"....siott je kan..jam kul 6 dh ms tu..dia g nek moto.aku bwk 3org ni..ishhh geramm !!!!!

hangin je..mampos dia call byk kali mlas nak layan..kat2 jubo ekor nak kul 715 baru haku balas msg.
"umh mama !! " nasib la pham ke x.bln pose gaduh kene halus.

smpai2 dh siap.adik ipar masak.mama goye kaki je potong ayam smbi lbercakap.hamboihh kemahinnn kau ye mama..menantu masak.xbest pun ckp best...walalawehhhhh...tu blum kakak ipar melaka..lagikkkk la rapat..muhahhahhahahhaha

 sepesen je ngan umh maktua aku nye lauk..
  • ikan goreng berlada
  • kari ayam
  • sayur campur
  • sambal pelam
  • ulam pucuk selembut
  • begedel
  • bubur lambuk
  • mee goreng
  • kuih muih
  • air sirap cincau
tu laki aku.malas layan..tp dia ckp.."bu, tolong ulur lauk..amik sendiri bangggggg"..ai bz tgkap gambo.hemmmmmm...

alhamdulillah.....walaupun simple tp bila dh ramai2 tu nikmat berbuka rasa lain...lepas mkn kita berjemaah sama2..amin



No comments:

Post a Comment