syurga ku

syurga ku
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, July 19, 2013

selang seli.


ramadhan 7 - berbuka kat umah mama (mkn apa xingat)

Ramadhan 8 - xdpt undangan..harus balik ke tempat bertelo..

lunch aetu lepak umh maktua..cam bese nak g kedai beli bahan2 utk berbuka..bertenggek kat blakang aya bwk nek moto g kedai Lie Pei.kat cndwsih je pun.kedai schoolmate aku ms sek men..time ni ingatkan dia yg nak byr sbb nya suh amik apa je mcm dia la yg byr kan...haku pun amik la ikut suka..ikan selar 5ekor, kisi 2 ekor, ayam cebih2, daging kotak 1, timun, minyak msak, kiub nenas...hokey bang ko catuk duk dpan cashier..

buat slang sengauu sikit..
Hahikkkkkkkk.....muka ni jgak yg bayauuu...pndai ko..nasib ada 3O riya..
xpe.paspot byqa abg buat !

berkiraa !!

otw nak smpai umh cam bese jln baypass jem sokmo..dlm kete riuh rendah 3sore berpadu..nangis ada gaduh ada..bingit..mujur pose.aku berzikir je manjang.cewahhhh

hokey dh smpai umh, rutin aku lahh duk punggah brg2 dlm kete..beg 4biji, plakstik2 brg haihh mcm2..dorang kuar lenggang kangkung je.tolong pun kene pekik dulu baru buat.supe cam aku ms kecik2 dulu..hhahahahhaa..

setat ngomel nak msak pulak.jom masuk dapur.
aku plan dr atas moto td dh ms lunch nak blik smula umh maktua.daging aku nak msak lemak cili api sbb santan ada lg ms wat kari aetu, goreng ikan plus ayam sikit, timun, smbal hitam sudah..nikmat dh tu.

 daging kotak je. Rm10.50 sebungkus.keras letung. ni la 1st time beli dging.bkn apa selalu dpt ms raya haji je xpun en aya bwk blik siap2.g beli sndiri xpenah.aku cuak takut terambil daging ntah apa2..pikiran melalut sokmo kan..ohhhh camni ekkk bang daging lembu.emmmmm..bengappp xde aroh la

 kita takik dia.xpyh beriya nak potong ikut urat segala..kali ni anak aku si byqa tu merengek asyik lnggar kaki aku ni suh dukung..haihhh nak masak pun larik feel

 asal ada gaya sudah..mamoh2 kang telan jgak..kenyang..opss tu bakul dpt free hamper masa anak aku lahir.ngeh3..

 ha ni cebih2 ayam aetu..potong kecik2 campur ngan ikan tadi beli siap.

 bukak buku azimat bab daging....

dah nampak hasilnya..ms87

 bahan2 utama..mcm xmeriah je kan? arghhh xpe

 kaler pun kusam2..xpe

 panduan sentiasa ditepi..piuk dh panas

 kecik kan api meh la campak sume bhan yg dikisar td..ada gaya dahh.yehhhh

 campak daging sebakul. tgu sampai medidih je smbil kacau2 takut serawa.tp org ckp xnak kasik serawa isi sudu dlm piuk tu ms masak tp aku isi xjadik pun..

 okeh dah siap masak..cam bese kene lap kasik bersih.

 tebuk air plak en aya request nak mnum air buah lagik..nmpak tu bukak pun sompeng sbb nya pembukak tin tu tumpul.ada yg ikea aku xreti nak guna.pulas kot mane entahh..patern lama jgak aku reti

taraaaataaa....simple je aetu..tgu en aya balik.smntara tu mandi dulu sbb ketiok xtrim lagik..belengasopsss tu kuih apakenama ntah.adik ipau aku kasik.maseh ina.sedap !

ramadhan 9 - umah mama

pandai betul aku musing..selang seli..hehhehhehhe..menu berbuka aeni adalah sepesel walaupun msak ramai2 ngan adik aku ngan adik ipar, maka tercipta la menu Nasi Ayam Penyet Wong Solo..

aku mmg xpenah dgr..ayam peneyt AP penah la.tu pun 2x baru mkn..adik aku ckp wong solo lagi power smbal dia.mkn sekali nak mkn lagik penangan dia...ce surf kat tenet..kl byk la wong solo..nanti panjang umur aku nak try skali..

Wong Solo ni maksud dia Orang Solo. Wong = Orang.Jawa la katakan...ada gaya bhs tersendiri..Mkanan ni asal dr Indonesia..org ckp best giler..aku nak try kat Indon nanti kot2 tingatkan wong solo ni..blh try kat tmpat org..

aku masak ni pun tgok resipi adik aku print dr tenet jgak.aku amik part tanak nasik, goreng terung, buat smbal terung ngan buat air buah..kali ni tembikai plihan kami..wahhh xmenahan bab air..

ok part aku siap..part msak bahan2 lain adik aku handle..

menu mlm tu:
  • ayam penyet ala2 wong solo
  • mee goreng basah
  • nasi goreng kg (nasi lebih berbuka)
  • kuih muih
  • murtabak
  • air tembikai / teh o suam
  • kurma
alhamdulillah nikmat Ramadhan....

aeni berbuka xtau la ktne.tgu respon en aya kang..ngeh3..nak mkn umh no hal. dlm esbok ada lagik khazanah tersembunyi..

* daging sos tiram dlm pala





No comments:

Post a Comment