syurga ku

syurga ku
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, March 04, 2010

A.W.A.S !!!!!!




" MENUNTUT HAK ANDA SEBAGAI PENGGUNA"


Siapa Pengguna?

Pengguna bermaksud seseorang individu yang membeli barang dan perkhidmatan untuk kegunaan atau penggunaan diri, rumahtangga atau isi rumah.


Tidak puas hati dengan pembelian barang @ perkhidmatan???


Adukan ke Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia 


Entri diatas yang agak 'rasmi' dari yang biasa.Al-kisah nya begini.Kejadian yang pertama berlaku pada saya setelah rasa diri ni di 'kelentong' oleh pihak pembekal..Mungkin hal ni agak remeh bagi individu lain tapi not me !! Saya sentiasa ingin yang terbaik sebagai pengguna..Saya sememang nya xkisah pun harga yang ditawarkan tetapi biarlah munasabah sebab pada saya apa yang saya beli setiap hari @ bulan saya sentiasa selidik turun naik harga.Biar pun nampak remeh ke apa yang penting saya tau hak saya ok..

Kejadian ni berlaku di Giant Kuantan semalam bila tetiba nak cari susu Ryan. Kebetulan jam dah pukul 10.00mlm so hanya Giant Hyper Market yang belum tutup operasi so kami decide g ke Giant...Harga yang saya tahu dalam ingatan saya selama nak masuk 2 tahun :

  • Frisolac Gold 1 (RM 49.50)
  • Frisolac Gold 2 (RM 46.50)
  • Friso 3             (RM 38.90)
  • Friso 4             (RM37.50)


Perbualan antara saya & En aya:


Saya:      Eh yang, tgok susu ni rm32.40? Bia betoi?
En aya:   haar..murah pulak.bese rm 39
Saya:     beli la se


Setibanya di kaunter pembayaran.......


Saya:      aik? Pesal awk punch harga susu ni rm 44.00? 
              td saya tgok kat tag price kat rak susu rm 32.40?
Cashier : #@#$$%$@@ (diam mcm kayu)




Saya bayar dengan muka yang xpuas hati sambil membebel sorang2...Setibanya di luar pintu Giant, saya patah semula menuju ke kaunter khidmat pelanggan sebab saya tetap xpuas hati..En aya mengikut bontot saya juga tanda xpuas hati..


Setibanya di kaunter khidmat pelanggan......




Saya:     Dik, tolong akak cek smula harga susu ni?
k/p :      Minta resit pembayaran kak




5 minit berlalu....


K/p:        kak...harga dia betul la rm 44.00
              (sambil menunjukkan tag yang saya tgok td)
Saya:      tp pesal kat c2 tulis rm 32.40?
k/p :        Ni harga promosi.
saya :      aik mane nye ada tanda promosi ke apa?
k/p :        Ni akak tgok bwh tag ni ada date 
               tulis promosi sampai 23.2.10 
              (date nye kecik mcm tyaik idung anak aku. 
               cinonet. mau tgok ngan kanta bau nmpak jelas)
Saya :      Sial !!! 
                Len kali nak tarik pengguna wat la cara 
                yang betul...jgn mudah nak tipu org...
K/p:          Maaf yer kak...Kalau akak nak return semula  
                susu ni, kami boleh return duit akak semula.
Saya :      ok saya cancel susu ni. saya nak balik duit saya....




Kesimpulannya disini bukannya saya jenis berkira ke apa tapi saya x puas hati dengan cara iklan n display harga mcm taik !!! sorry to say tapi saya betul2 rasa mcm tertipu...Benda lain xpe tapi bukan tentang makanan especially susu anak saya.Saya tetap prihatin setiap harga barang.. Ni la 1st time saya rasa betul2 tertipu..


Whatever pun, supermarket Yuyi kat Cenderawasih tetap pilihan saya kerana perbandingan harga yang jauh berbeza..




* BAB DUIT SAYA SANGAT TELITI OKKKKK.......

4 comments:

  1. mmg itu y d ajar lam subj marketing kwani..itu la selok belok perniagaan..lau nk bw mahkamah mmg die bley menang xsmpai semenet pun huhu

    ReplyDelete
  2. mmg pun.. tp kwani ni je yg ngek sikit..emo terlebih

    ReplyDelete
  3. slm kenal...nice blog...comei nya ryan...jom exchange link...singgah ye

    ReplyDelete
  4. ok tq...nanti saya singgah...nice to meet u

    ReplyDelete